Backpacktrip Australië!! - Reisverslag uit Adelaide, Australië van petervanschie - WaarBenJij.nu Backpacktrip Australië!! - Reisverslag uit Adelaide, Australië van petervanschie - WaarBenJij.nu

Backpacktrip Australië!!

01 Maart 2015 | Australië, Adelaide

Het duurt even maar dan heb je ook wat:

Zoals jullie allemaal weten zijn we donderdag 6 november aangekomen in sydney na een heerlijk lange vlucht, eindelijk op australische bodem. Die dag hebben we eerst een mooi kiekje gemaakt bij het opera huis met de groep vervolgens zijn we richting het hostel gegaan. Daar kregen we een klein praatje en de indeling van de kamers met daarin schitterende stapel bedden. S’avonds hadden we een bbq, met daarbij een heerlijke stuk kangeroe vlees, ik moet zeggen prima stukje vlees was dat! Vrijdag was een regel dag, qua bankzaken, simkaart en medicare.
Zaterdag zijn we naar de Bleu Mountains geweest, we hadden echt top weer en hebben dan ook schitterende kiekjes gemaakt. Na daar wat rond gelopen te hebben zijn we even verder op wezen lunchen en vervolgens na het wild life park geweest. Waar we heel wat coole beesten hebben gezien zoals de koala’s, goed leven hebben die beesten!! Zoals bij iedere zaterdag avond hoort is natuurlijk het uitgaan, en ik moet zeggen dat is hier aardig gelukt. Eerst even lekker pizza’s gegeten in een restaurant met de groep en vervolgens richting Manly om daar te gaan feesten. En ja stom toevallig had ik oude klasgenoot al ontmoet in het hostel dus die kwam ook even klein biertje doen, zo zie je maar weer de wereld is klein!
De zondag zouden we mee gaan met een wandeling of iets dergelijks en vervolgens op het strand hangen maar daar hadden Robin en ik weinig zin, aangezien we nog soort van kater hadden. Maar buiten die kater om hebben we wel een vette wagen gekocht. Namelijk een Nissan Patrol 4x4 en voor de geintresseerde, met maar liefst 180 pk’s 4,2 liter motor onder de kap ;P!
Ja dan is het alweer maandag jemig we moeten weer aan het werk ownee we gaan surfen dat is het betere werk (haha). Dit hebben we gedaan in Shellharbour South Beach ongeveer 3 uur rijden vanaf het hostel, we hadden niet echt warm weer maar het was te doen met zo een mooi pakkie aan. In de ochtend uurtjes kregen we wat te weten over de technieken en ja vervolgens gingen we het water in. Al zeg ik het zelf het ziet er eenvoudiger uit dan het eigenlijk is. Maar het is ons gelukt we hebben beiden wel een aantal tellen op het bord gestaan zonder weer een hap zeewater te nemen. Het was ook de laatste dag samen met de groep dus we hadden een afsluitende bbq, dit was ook erg gezellig.
Vanaf vandaag dinsdag 11 november 2014 is het echt down under want ja vanaf nu moeten we het zelf uitzoeken en regelen. We zijn de dag eerst maar eens begonnen met uitslapen vervolgens hadden we al onze moet bij elkaar gehaald om onze eerst was hier te gaan uitvoeren. Wat eigenlijk niet echt ons ding is en ja toen hoorde we toevallig dat je tegenover het hostel een chinees had zitten die prima kan wassen. En ja dan is de keuze al snel gemaakt we brengen het gewoon daarheen, ik moet zeggen het is de chinees perfect gelukt ;)!
Van af donderdag zijn we gaan touren richting boven, paar dagen door gebracht in bayron bay. Daar zijn we ook uitgeweest op advies van linda na de cheecky monkeys geweest, en ik moet zeggen goed tentje! Na een daagje uitbrakken zijn we weer on tour gegaan richting agnus water. Want daar zat Frank namelijk een mede kameriker van Robin, en ja aangezien hij ook een 4x4 heeft moesten we natuurlijk de wagens even uittesten. Dat is opzich aardig gelukt in de natuurparken met 4 wieldrive wegen, we hebben dan ook in de natuurparken gekamperd met mooi uitzicht over het strand of midden in de bossen.

Na een paar dagen doorgebracht te hebben in agnus water zijn we richting bundaberg gegaan want dat scheen het te wezen, uhm niet dus! Een saaie boel in dat dorp geen kroeg of discotheek was er open dus toen maar voedsel en bier ingekocht en richting het strand getourd in een park en daar de wagens gepakeerd. Vervolgens heerlijk gekookt (was niet helemaal gelukt) maar het smaakte redelijk ;p. Na ons kook avontuur zijn we richting rainbow beach gegaan om daar vervolgens mee te gaan met de fraser eiland tour. De tour houd in dat je met 32 man bent verdeeld over 4 auto’s waarvan 3 auto’s je zelf mee mag rijden. Wij hadden het geluk dat niemand van ons groep durfde of kon rijden dus alleen Robin en ik reden, ideaal;)!
Toen we terug kwamen van fraser eiland kwamen we Patrick Kool en Linda de Groot bij toeval tegen die zat een een camping verderop. Het was vrijdagavond dus s’avonds even samen een biertje gedaan en de volgende dag toen Frank terug kwam van fraser, richting Hervey bay gereden. Hier was namelijk op zondag een boten race op zee, dus eerst maar eens wat bier gekocht en vervolgens op het strand na de race gekeken. Moet eerlijk zeggen het was geen straf om vanaf het strand na die race te kijken ;)! Na nog een nacht Hervey bay zijn we weer verder richting boven gegaan om weer wat te free campen en de nodige 4x4 routes te pakken. Na een paar dagen in wat parken geweest te zijn, gingen we weer richting Agnus water waar we afscheid van elkaar namen. Want Robin en ik hadden nog een boottocht geboekt richting de white Sundays, deze tocht ging vanaf Airlie beach van start. We waren twee dagen te vroeg maar dat was heel niet erg want dan hadden we mooi de tijd om wat van het uitgaans leven mee te pikken en bij het zwembad hangen, dat ging ons aardig af ;)!
Woensdag de 10e van december zouden we vertrekken dus wij in alle vroegt opgestaan om in te checken, bleek ons reserverings nummer niet te kloppen dus geen white Sundays voor ons. Maar toen kregen we een voorstel om de volgende dag met een catamaran mee te gaan, dus daar zijden wij wel ja op. Want we kregen een gratis overnachting en zelfs wat extra geld voor een biertje, kort om we vonden het niet zo heel erg dat we een boot later hadden. De eerst dag op de boot gingen we richting een van de 74 eilanden van de white Sundays om daar te gaan snorkelen. S’avonds werd er prima voor ons gekookt door de kok aan boord, na het eten hadden we ook nog een aantal spellen gedaan om elkaar beter te leren kennen! De volgende dag zijn we verder gaan varen en hebben we s’morgens eerst gesnorkeld en een hoop mooie vissen gezien. S’middags richting de white Sundays gegaan dus de echte witte stranden bekeken en daar een rondje over het strand gebanjerd. Alles bij elkaar was het erg mooi, alleen het mindere was dat het al de hele middag regende en avond. Dus hebben we een soort van gepartyed in de keuken/lounge room. Maarja dan moet je toch eens gaan slapen dus ik na bed in een van de vleugels van de boot maar na twee uur was het te heet om daar nog te blijven liggen. Heb toen maar besloten om in de keuken te gaan slapen want de banken waren bezet, slapen in de keuken is niet bepaald comfortabel als je met je hoofd op het aanrecht ligt en met je kont op een koelbox zit (hahah). Alles bij elkaar hebben we het overleefd en zijn we vrijdag middag weer veilig op het vaste land aangekomen!
Vanuit airlie beach zijn we weer richting surfers paridise gereden waar Patrick, Linda, Frank en Jelle waren. Jelle is een vriend van Frank en is 10 december aangekomen in Brisbane en reisde ook een aantal weken mee met Frank. In Surfers Paridise hebben we een paar dagen door gebracht, beetje feesten lekker eten en niet te vergeten uitslapen want ja daar wen je snel aan hier.
Omdat we toch een paar dagen verbleven zijn we ook maar eens na een job gaan zoeken, zo links en rechts wat mails verstuurd na advertenties die op internet stonden. Op een van deze mails kregen we al snel reactie van een akker bouwer en konden we vanaf 15 januari van start, en ja daar werken we nu ook Frank, Robin en ik.
Vanaf Surfers Paridise zijn we verder gaan touren richting Byron Bay, Robin en ik waren er al geweest maar de rest nog niet. Dus wij konden prima vertellen waar je goed kan feesten en na afloop uitermate goeie shoarma te halen was (haha). Na een avondje feesten en lekker gesnoozed te hebben dachten we eigenlijk weer verder te gaan. Maar toen kwam de buurman met de vraag of we even zijn auto konden op starten dusja wij als backpackers zijden vrijwel meteen ‘’no worries mate’’.
Wij met de wagen er naar toe gereden (patrol) kabels op de accu maar starten how maar. Toen maar eens gevraagd of hij geen start onderbreker had, uhmm nee hoor volgens mijn niet. Na een kwartier rommelen had hij de lokale anwb maar gebeld, en wat bleek hij had wel start onderbreker maar die was te ver van het contact. Maar ja toen hadden wij een ander probleem de wagen lekte koel water, bleek dat er een koel plug van het blok lek was.
Dat werdt dus een nachtje langer op de camping slapen na een middag rommelen onderdelen zien te krijgen en sleutelen met hoog kwaliteit gereedschap (not). Hebben we toch de koelplug eruit gekregen en de nieuwe de volgende dag er weer ingezet. Vanaf Byron Bay zijn we rustig op het gemak beetje binnen door richting Sydney gereden en de nodige free campings bezocht. Soms midden in het bos met echt niets om je heen en heerlijk tussen de mieren, wat een rot beesten zijn dat. Soms wel 2x zo groot dan vergeleken met thuis en prikken dan ook nog eens die beesten hebben we in de tussen tijd wel aardig vervloekt.

Een dag voor kerst arriveerde we in Sydney we zijn toen eerst nog even langs Australian backpackers gegaan om wat post op te halen en een borrel te drinken. We hebben 2 dagen bij 3 oud reisgenoten van Frank in het appartement geslapen want die jongens hadden voor de kerst en oud en nieuw een huis/appartement gehuurd net buiten Sydney. Kerstavond hebben we goed gevierd hier lekker gefeest en maar weer eens lekker uit eten geweest. Want dat was wel weer eens nodig na twee weken camperen ;p! Op deze avond ben ik ook me haar verloren jullie zouden ook wel denken hoe dat zo, nou we liepen langs een kapper en ik zij zal ik me kop kaal scheren dus iedereen meteen ja doennn. Was er nog niet helemaal zeker van dus eerst maar gaan eten en tijdens het eten besloten als de kapper nog open is gaat het er af, stiekem hoopte ik dat de kapper al dicht was maar nee dus.
Toch maar me belofte na gekomen en ja Frank betaald dus dan is het nog iets makkelijker om die stap te nemen aangezien ik maar een arme backpacker ben ;p.
Begin van de avond koppie kaal, het feest kon dus beginnen eerst in een Irish pub geweest daar wat gedronken en toen na een discotheek gegaan waar ze wel verstand hadden van muziek draaien.
De muziek en dj’s lopen hier nog wel een beetje achter vergeleken met de party’s in nl maar dat mag de pret niet drukken. De volgende dag goed uitgebrakt en weer verder op reis gegaan richting de snowy mountains.

Tweede kerst dag kwamen we aan in de snowy mountains dus eerst eens inkopen gedaan en info op gevraagd van het gebied waar de hotspots zijn en er op uitgegaan. We waren net twee uur onder weg en kwamen in de bergen aan dus ja dan moet er even off road gereden worden dus een bospad in. Dit pad was weinig en daarom maar weer besloten om te keren en richting de main road te gaan Frank dacht wel even driftend door de bocht te gaan waar best wat kuiltjes zaten. Frank was iets te enthousiast dus in de bocht gaf hij iets te veel gas waardoor de wagen op twee wielen kwam en door rolden op de andere zij kant. Robin en ik reden erachter dus snel er na toe maar wonder boven wonder hadden ze niets. De auto weer met wat gerommel en strijden weer op ze wielen gekregen, maar na die rol had de pajero niet helemaal meer de lijnen van een pajero. Op sommige plekjes zaten wat deuken en een beetje zand (haha). Voorruit hebben we er daar ook maar uitgetrokken want dat was niet veel meer, olie in het blok en toen eerst een free camping opgezocht om daar een revisie uit te kunnen voeren. De volgende dag eerst maar eens de auto gericht met de Nissan want het huisje stond wat over een kant. Op een auto sloop even verder op hadden ze alleen een zij raam en achter licht, voorruit was lastig. De chef van die auto sloop gaf Frank meer kans in Melbourne voor een voorruit, dus ja dan maar 1100 km zonder voorraam rijden. Dat zag er wel hillarisch uit, jas aan zonnen bril en kerst must op en gaan met die banaan. Wel een paar keer wat regen gehad maar was te doen volgens Frank. In de Snowy Mountains hebben we buiten het pimpen van de pajero ook nog een grot bezocht en een warm water bron waarin je kon zwemmen.

Na dit alles bezocht te hebben zijn we richting Melbourne gegaan om daar oud en nieuw te vieren, en natuurlijk een voorruit voor de pajero te scoren. Opzich was het raam zo gevonden en hebben Robin en Frank er een op een autosloop er een uit gesneden. Deze op de parkeer plaats erin gekit maar eerst moest het huisje nog wat recht getrokken te worden, alles bij elkaar was het aardig intensieve oud jaarsdag.
Ja en dan is het oudjaarsavond aan de andere kant van de wereld best wel raar eigenlijk heel anders dan dat je gewend bent. Begin van de avond hebben we in een kroeg met elkaar geproost op een leuke avond even voor 12 uur gingen we richting het strand waar je volgens vele het vuurwerk onwijs goed kon zien, uhm niet echt dus. Kwartier gestaan 4 vuurpeilen gezien en dat was het, wat bleek nou we stonden op de verkeerde plek hoorde we later, we waren gelukkig niet de enige, haha. We zijn toen dus maar snel na een discotheek gegaan boven een hotel prima gefeest daar was alleen wat vroeg afgelopen. Thuis ben ik gewend door te feesten tot het licht wordt maar dat zat er hier niet bepaald in. Nieuwjaarsdag hebben we eerst maar eens een echte nieuwjaarsduik genomen in de zee en daarna een lekker biertje gedronken om het jaar maar eens goed te beginnen.

Vanaf Melbourne zijn we richting de great ocean road gereden tussen door eerst nog even bij familie Den Ouden op bezoek geweest. Want we kwam er toch bijna langs en Bill is ook een paar jaar geleden bij ons op het bedrijf op bezoek geweest dusja moest ik wel even kranen bij hem komen kijken. (voelde me weer helemaal thuis tussen de kranen en vrachtwagens)!! We dacht alleen even op het bedrijf te kijken en wat te drinken en verder te gaan maar daar dacht Bill anders over. We moesten meteen mee eten (bbq’en) en blijven voor een biertje, dusja daar zijden wij geen nee tegen super gezellige avond gehad en prima gegeten.

Wordt vervolgd....

• 01 Maart 2015 - 14:06

Els Van Schie:

Leuk verslag Peter, ik zie uit naar het vervolg

• 01 Maart 2015 - 14:35

Frank Janmaat:

Peet ziet er goed uit, ik kan ook niet wachten op het vervolg, hou ons niet te lang in spanning.

• 01 Maart 2015 - 15:24

Liesbeth:

Hi Peter,

Leuk verslag nu volhouden he en niet weer 3 maanden laten wachten. ;)